روش نگارش يك مقاله علمي - پژوهشي

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

روش نگارش يك مقاله علمي - پژوهشي

۹ بازديد

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي، شماره ثبت 19994

 

1- مقدمه 

جهت نگارش يك مقاله علمي-پژوهشي و درج آن در مجلات معتبر داخلي يا ISI رعايت برخي نكات الزامي است. پژوهش علمي را با روش صحيح پژوهش مي شناسند و بخاطر داشته باشيد هميشه روش پژوهش از موضوع پژوهش مهمتر است. بهترين موضوع اگر با روش صحيح مورد پژوهش قرار نگيرد و با روش صحيح نگارش نشود فاقد هرگونه اعتبار و ارزش علمي است.

 

2- ويژگي هاي اصلي مقاله علمي-پژوهشي  

اولين گام در تهيه يك مقاله علمي-پژوهشي انتخاب موضوعي است كه چيزي به علم اضافه كند. يك پژوهشگر تازه كار ممكن است تصور كند يك موضوع با اهميت در زمينه مديريت مانند TQM يا CRM يا موارد ديگري از اين دست يك موضوع بسيار علمي و قابل توجه است. بنابراين مطالعات گسترده در اين زمينه و استفاده از چندين و چند منبع داخلي و خارج، تلخيص، مقايسه و ارزيابي و نتيجه گيري از اين منابع يك پژوهش كامل و جديد را شكل مي دهد اما اين بزرگترين اشتباهي است كه براي نگارش يك مقاله علمي-پژوهشي بدان دچار مي شويد. انتخاب يك موضوع بزرگ و گسترده از عهده يك مقاله خارج است و انتخاب يك موضوع گسترده براي يك مقاله اشتباه است.

اشتباه بزرگ دوم اين است كه به چنين مقالاتي Review گفته مي شود و فاقد ارزش علمي است. گردآوري آثار و نتايج مولفين ديگر و دركنار هم قرار دادن آنها مجموعا ادبيات پژوهش يك مقاله علمي-پژوهشي را تشكيل مي دهد. پس از انتخاب يك موضوع مناسب سپس بايد به گردآوري آثار و نتايج مولفين داخلي و خارجي در زمينه موضوع منتخب بپردازيد. به اين ترتيب ادبيات پژوهش شما شكل مي گيرد. مهمترين ويژگي و ارزش هر پژوهش علمي اتكاي آن بر اطلاعات دست اول است كه در روند انجام پژوهش بدست مي آيد.

 

3- بخشهاي يك مقاله علمي-پژوهشي  

3-1- چكيده  

صفحه اول به ترتيب شامل عنوان، نام مولف يا مولفين، چكيده و واژگان كليدي است.

عنوان را در خط اول درج كنيد. معمولاً عنوان را با يك فونت Bold و اندازه بزرگتر از ساير فونت هاي متن مي نويسند.

نام نويسنده را با يك پاورقي همراه كنيد. در پاورقي بايد آدرس الكترونيك نويسنده ذكر شود تا خوانندگان مقاله در صورت نياز بتوانند با نويسنده ارتباط برقرار كنند. نوشتن سمت يا ويژگيهاي بارز علمي نويسنده در پاورقي نيز مرسوم است.

چكيده يا Abstract در هشت تا ده خط كه معمولا در دو پاراگراف تهيه مي شود بايد بيانگر سير كاملي از مقاله باشد.

واژكان كليدي يا KeyWords سه تا شش كلمه اصلي مورد استفاده در مقاله اصلي است و معمولا به صورت Italic نوشته مي شود.

3-2- بخش مقدمه 

بهتر است مقدمه در يك صفحه تهيه شود. در پاراگراف اول مقدمه ابتدا به شرح و بيان مسالخ پژوهش بپردازيد. در پاراگراف دوم اهيمت و ارزش موضوع را شرح دهيد. در پارارگراف سوم اهداف خود را توضيح دهيد. در نهايت در پاراگراف آخر توضيح دهيد خواننده در مقاله با چه موضوعاتي مواجه خواهد شد اما نتيجه گيري از مباحث به عمل نياوريد.

3-3- ادبيات پژوهش  

در اين بخش براساس مطالعات گذشته، مباني نظري پژوهش بيان مي شود. منظور از مباني نظري ارائه تعاريف و مفاهيم بكار رفته در پژوهش به صورت روشن است و بايد براساس مطالعات معتبر قبلي صورت گيرد. در بخش دوم ادبيات پژوهش به ارائه مطالعات مشابه كه قبلاً توسط پژوهشگران ديگر صورت گرفته پرداخته مي شود. نظر به تاكيد جوامع علمي بر اطلاعات دست اول در حال حاضر بسيار مقاله ها از ارائه ادبيات پژوهش به صورت مستقل پرهيز مي كنند و تنها به ارائه كلياتي از پژوهش انجام گرفته پيشين در بخش مقدمه اكتفا مي شود.

3-4- بخش روش تحقيق  

در اين بخش نوع پژوهش براساس هدف و ماهيت معرفي مي شود. همچنين نحوه گردآوري داده ها بيان مي شود. معمولا پژوهش هاي علمي از روش هاي مطالعه ميداني و كتابخانه اي براي گردآوري داده ها و اطلاعات استفاده مي كنند. همينطور جامعه آماري و در صورت لزوم نمونه آماري معرفي مي شوند. سپس گزاره هاي پژوهش ( فرضيه ها يا سوالات ) ارائه مي گردد. همچنين آزمونهاي آماري مورد استفاده و نرم افزار تجزيه و تحليل داده ها نيز معرفي مي شود. به بحث مقدمه اي بر روش تحقيق رجوع كنيد.

3-5- بخش تجزيه و تحليل داده ها  

در اين قسمت براساس داده هاي بدست آمده و با توجه به روشهاي آماري مناسب به تجزيه و تحليل داده ها و ازمون فرضيه هاي پژوهش پرداخته مي شود. معمولا براي افزايش دقت محاسبات نرم افزارهاي آماري مانند SPSS بكار گرفته مي شود. اين تحليل اساس يك پژوهش علمي است.

3-6- بخش خلاصه و نتيجه گيري 

هر مقاله بايد بايد با خلاصه و نتيجه گيري دقيق و صحيحي از گامها و دستاوردهاي پژوهش همراه باشد. بعضي مواقع خلاصه را همراه با بيان محدوديت ها و پيشنهادهائي براي محققين ديگر همراه مي كنند.

3-7- صفحه آخر، منابع و مآخذ 

در نهايت بايد منابع و مآخذ مورد استفاده را به ترتيب براساس منابع فارسي و لاتين مرتب كنيد. هر مجله يا كنفرانس استاندارهاي خود را درنحوه درج منابع دارد. يك روش استانداررد براي درج منبع روش APA است. اين واژه مخفف عبارت American Psychological Association است كه توسط انجمن روانشناسي آمريكا ارائه شد. براساس اين روش براي ارجاع يك بخش از متن به منبع آن از ( نام نويسنده، سال : شماره صفحه ) استفاده مي شود براي نمونه (حبيبي، 1389 : 56). سپس در صفحه فهرست منابع و مآخذ به روش زير عمل مي شود:

- اگر كتاب باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام كتاب، محل نشر: ناشر

- اگر مقاله باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام مقاله، نام نشريه، شماره نشريه، شماره صفحات

3-8- پيوست ها و توضيحات  

در صورت لزوم كارهاي آماري، پرسشنامه يا ساير توضيحات را مي توانيد در قالب پيوست ها به مقاله خود اضافه كنيد. اين كار ارزش علمي مقاله را بيشتر مي كند.

 

روش هاي تماس 

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/pq3xxy

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.