نحوه نوشتن پيشگفتار پايان نامه، مقاله

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

نحوه نوشتن پيشگفتار پايان نامه، مقاله

۱۵ بازديد

 

پيشگفتار ممكن است براي معرفي يك كار علمي اعم از كتاب، مقاله يا پايان نامه به كار رود. پيشگفتار بايستي اطلاعاتي را در رابطه با پيش زمينه شما به منظور اثبات اعتبار خود براي مخاطب و همچنين علت نوشتن متن علمي حاضر باشد. در نگاه اول ممكن است نوشتن پيشگفتار كار دشواري به نظر آيد، ولي نوشتن آن باعث مي‌شود مخاطب شما قبل از مطالعه متن، اطلاعات كافي را در رابطه با آن به دست آورد. در صورتي كه با قالب‌هاي از پيش تعيين شده سعي در نگارش پيشگفتار داشته باشيد، تهيه پيشگفتار كار ساده‌اي خواهد بود. در اين مطلب قصد داريم به معرفي پيشگفتار و به طور اختصاصي به معرفي پيشگفتار پايان نامه بپردازيم و نكات نگارش آن را مرور كنيم.

1- پيش زمينه خود را معرفي كنيد.

در اين قسمت شما مي‌توانيد خواننده را با پيش زمينه تخصصي و تحصيلي خود آشنا سازيد.

در صورت نياز مدارك خود را ارائه دهيد. به عنوان مثال در صورتي كه د حال نگارش كتابي در زمينه اختلال دو قطبي هستيد، بايستي خواننده را مطمئن سازيد كه قبلا در زمينه روانشناسي تحصيل كرده‌ايد.

 

2- علت و يا انگيزه خود را از انجام تحقيقات مشخص سازيد.

ممكن است خواننده علاقه داشته باشد بداند چه كسي شما را براي انتخاب چنين موضوعي تشويق كرده است. همچنين ممكن است خود شما علاقه داشته باشيد تا روند انتخاب موضوع خود را با خواننده در ميان بگذاريد تا در فهم بقيه مطالب وي را ياري كنيد. با اين حال نوشتن اين بخش اختياري است و ضرورتي براي معرفي مشوق يا انگيزه انتخاب تحقيقات حاضر براي خواننده وجود ندارد.

 

3- علت اهميت متن خود را براي مخاطب توضيح دهيد.

چرا خواننده بايستي متن شما را مطالعه كند؟ چه چيزي مطلب شما را با ارزش ساخته است؟ پاسخ به اين سوالات را در پيشگفتار خود بگنجانيد. اين كار به خواننده كمك مي‌كند تا خلاءهايي را كه شما براي پر كردن آنها تلاش مي‌كنيد درك كند و متوجه شود با مطالعه مطلب حاضر چه اطلاعاتي را به دست خواهد آورد.

 

4- مخاطب هدف خود را مشخص سازيد.

اين كار به خواننده كمك مي‌كند تا بداند آيا مطلب حاضر براي وي مفيد خواهد بود يا خير. با وجود اين كه شما قصد داريد مخاطبان بيشتري را براي نوشته خود جلب كنيد، در صورت مشخص كردن مخاطبين هدف خود، از نااميد شدن خوانندگان جلوگيري مي‌كنيد.

 

5- براي خواننده مختصري از اطلاعاتي را كه با خواندن متن شما كسب خواهد كرد، ارائه دهيد.

 

اين كار به خواننده كمك خواهد كرد تا انتظارات خود را از مطالعه مطلب شما شكل دهد. هم‌چنين نكات مهم در متن را براي خوانندگان برجسته‌تر خواهد ساخت. در حالت كلي اين كار به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد پيام خود را به طور موثرتري براي مخاطبان انتال دهيد.

 

6- بينش جالبي از متن را براي مخاطب انتقال دهيد.

ممكن است شما بخواهيد جزئيات بيشتري را در رابطه با تحقيقات خود با خواننده در ميان بگذاريد (انجام اين كار كاملاً اختياري است). ممكن است احساس كنيد برخي اطلاعات براي خواننده جالب خواهد بود و يا براي درك بيشتر متن به وي كمك خواهد كرد. در صورتي كه شما قصد انتقال چنين اطلاعاتي را براي خواننده تحقيق خود داريد، پيشگفتار مكان مناسبي براي ارائه اين اطلاعات خواهد بود.

 

7- در صورت نياز از افراد خاصي كه شما را ياري كرده‌اند قدرداني كنيد.

ممكن است شما بخواهيد تا از افرادي كه در انجام تحقيقات و يا نگارش و ويرايش متن تحقيق به شما ياري رسانده‌اند قدرداني كنيد. اين قدرداني‌ها مي‌توانند در قسمت پيشگفتار گنجانده شوند.

قدرداني از افرادي كه شما را در انجام تحقيقات ياري كرده‌اند، در قسمت پيشگفتار انجام مي‌گيرد.

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02128424343

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد