اسكوپوس چيست؟

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

اسكوپوس چيست؟

۱۰ بازديد

 

اگر شما به تازگي وارد دنياي تحقيقات شده باشيد، احتمالا نام اسكوپوس به گوش شما خورده است. سوالي كه در اين مرحله براي هركدام از ما پيش مي‌آيد اين است كه: اسكوپوس چيست و چه كاربردي در نوشتن مقاله و انجام كارهاي پژوهشي دارد. اسكوپوس يك نمايه استنادي مربوط به الزوير (Elsevier) است كه حدود ۳۶۰۰۰ موضوع را در علوم مختلف از جمله علوم زيستي، علوم اجتماعي، فيزيك و شيمي، در بر مي‌گيرد. اسكوپوس شامل سه بخش كلي مجلات، نشريات دانشگاهي و كتاب‌ها مي‌شود. تمامي محصولات اسكوپوس فارغ از اينكه متعلق به چه شخص يا سازماني باشند، سالانه توسط افراد متخصص مورد بازبيني قرار مي‌گيرند تا از رعايت شدن معيارها و استانداردهاي كيفيت بالا، اطمينان حاصل شود.

 

1- محتواي اسكوپوس چيست و شامل چه مواردي مي‌شود؟ 

اسكوپوس در زمينه‌هاي ذكر شده داراي عناوين مختلفي به شرح زير است:

  • ۱۵۰۰۰ مجله
  • ۱۲۰۰ مقاله با دسترسي رايگان
  • ۵۰۰ مقاله كنفرانسي
  • بالغ بر ۶۰۰ نشريه دانشگاهي
  • ۲۰۰ مجموعه كتابي
  • ۳۸۶ ميليون وبسايت علمي
  • ۲۲ ميليون ثبت اختراع از ۵ دفتر ثبت اختراع مختلف

 

2- نحوه دسترسي به اسكوپوس 

عضويت در سايت اسكوپوس پولي است و شما براي استفاده از مقالات اين سايت يا بايد در اين سايت عضو شده باشيد و يا از نويسنده‌هاي مقالات چاپ شده در اسكوپوس باشيد. البته برخي از دانشگاه‌ها با خريد اشتراك ساليانه اين سايت، براي دانشجويان خود اين امكان را فراهم كرده‌اند كه بتوانند به طور رايگان از مقالات اسكوپوس استفاده كنند.

 

3- متداول ترين روش جست‌وجو در اسكوپوس چيست و با چه عناويني مي‌توان در اسكوپوس سرچ كرد؟

روش رايج جست‌وجو در اسكوپوس، جست‌وجوي نام مقاله است. با اين وجود شما مي‌توانيد با جستن نام نويسنده مورد نظر خود به مقاله‌هاي آن شخص، و يا با جستن نام يك سازمان علمي به مقاله‌هاي آن سازمان دسترسي پيدا كنيد.

 

4- مزاياي چاپ مقاله در اسكوپوس چيست و مردم به چه دليل طرفدار آن هستند؟

4-1- افزايش تعداد بازديد و قابليت در دسترس بودن:

پيدا كردن مقاله‌‌هاي علمي به اندازه دشواري اطمينان پيدا كردن از كيفيت آن‌ها، كار مشكلي است. اسكوپوس دسترسي آسان به مقاله‌ها را تقويت مي‌كند و اعتبار مناسبي به مقاله‌هاي چاپ شده مي‌بخشد.

 

4-2- افزايش همكاري‌هاي عمومي:

كشفيات به ندرت در انزوا رخ مي‌دهد؛ اختراعات و كشفيات در خلال مطالعه، آناليز و به اشتراك گذاشتن تحقيقات و ديدگاه‌هاي چندرشته‌اي، تقويت مي‌شود. اسكوپوس با برجسته كردن كار اشخاص كليدي و متخصصان در يك زمينه تحقيقاتي مشخص، براي محقق اين امكان را فراهم مي‌كند كه بتواند با افراد ديگر در زمينه تحقيقاتي خود ارتباط برقرار كند و به دانش خود اضافه كند. همكاري‌هاي عمومي باعث رشد و ارتقاي كشفيات علمي مي‌شود.

 

4-3- افزايش احتمال گرفتن بورسيه تحصيلي:

امروزه بورسيه گرفتن براي تحصيل در دانشگاه‌هاي معتبر جهان وارد يك مرحله بسيار پيچيده و رقابتي شده است. چاپ شدن مقاله در اسكوپوس به مقاله و نويسنده اعتبار خاصي مي‌بخشد و امكان گرفتن بورسيه تحصيلي را بالا مي‌برد. اسكوپوس با داشتن حوزه علمي وسيع، به محققاني كه در علوم مختلف مقاله‌اي در اسكوپوس چاپ كرده‌اند، اين اجازه را مي‌دهد كه درخواست‌نامه‌هاي جامعي در زمينه‌هاي مختلف براي دانشگاه‌هاي مد نظر خود ارسال كرده و شانس پذيرش خود را بالا ببرند.

 

4-4- توانمندسازي سازمان‌ها:

كساني كه مسئوليت اداره يك سازمان علمي را به عهده دارند، همواره با چالش‌هاي گوناگوني مواجه مي‌شوند. چالش‌هايي از قبيل: ماندن در اوج در يك دنياي تحقيقاتي كه همواره در حال رشد است، آموزش سيستم عامل‌هاي گوناگون به افراد و اثبات ارزش راه حل‌هاي خود با كمترين بودجه تحقيقاتي. اسكوپوس با دسترسي بي‌نظير به تحقيقات جهاني و امكان ادغام برنامه‌هاي موجود، به سازمان‌ها در راستاي توانمندسازي، كمك شايان توجهي مي‌كند.

 

5- رتبه‌بندي در اسكوپوس:

اسكوپوس يكي از معتبرترين منابع جهت تعيين شاخص اچ براي نويسندگان است. اين شاخص با توجه به تعداد مقالات چاپ شده نويسنده و همچنين تعداد استنادات به آن مقالات در طول دوره زماني دو ساله محاسبه مي‌شود. اين شاخص معيار خوبي براي سنجش ميزان اعتبار افراد و دانشگاه‌هاست.

همچنين اسكوپوس براي رتبه‌بندي مقالات از فاكتور Q استفاده مي‌كند. مجلات با توجه به سطح علمي و كيفيت، در ۴ سطح Q1,Q2,Q3,Q4 طبقه‌بندي مي‌شوند. مجلات با رتبه Q1، با توجه به استانداردها و معيارهاي اسكوپوس، بهترين مقالات از نظر كيفت به شمار مي‌روند. به همين ترتيب مقالات Q2 و Q3 رتبه‌هاي بعدي را به خود اختصاص مي‌دهند و مجلات با رتبه Q4، از پايين‌ترين سطح كيفيت برخوردارند. براي گرفتن پذيرش از دانشگاه‌هاي معتبر بايد تلاش كنيد تا مقالاتي را با رتبه Q1 يا Q2 به چاپ برسانيد. همچنين در صورتي كه مي‌خواهيد در مقاله خود به مراجع معتبري استناد كنيد، مي‌توانيد از اين فاكتور براي انتخاب مقاله مرجع كمك بگيريد.

 

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد