رايج‌ ترين قالب مقاله علمي پژوهشي

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

رايج‌ ترين قالب مقاله علمي پژوهشي

۱۵ بازديد

 

يكي از مهم‌ترين المان‌هاي نگارش يك مقاله علمي پژوهشي آشنايي با انواع مقاله هاي علمي پژوهشي و رعايت فرمت نوشتاري هر كدام از انواع آن است. رعايت فرمت صحيح هر كدام از انواع مقاله هاي علمي پژوهشي در گرفتن پذيرش جهت چاپ در مجلات معتبر، از اهميت بالايي برخوردار است. در ادامه به معرفي انواع مقاله هاي علمي پژوهشي و فرمت نوشتاري هر كدام خواهيم پرداخت.

  1. مقاله هاي استدلالي
  2. مقاله هاي تحليلي
  3. مقاله هاي توصيفي
  4. مقاله هاي مقايسه‌اي
  5. مقاله هاي علت و معلولي
  6. مقاله هاي گزارشي
  7. مقاله هاي تفسيري

 

1- مقاله هاي استدلالي 

مقاله هاي استدلالي دو روي يك مسئله بحث برانگيز را در يك مقاله به نمايش مي‌گذارند. يك مقاله استدلالي خوب بايستي شامل استناداتي به محققاني كه هر كدام از راه حل‌هاي منطقي را با دليل و برهان به نمايش مي‌گذارند باشد و نكات مثبت و منفي هركدام از تحليل‌ها را اشاره كند. نكته گيج كننده در اين نوع از مقاله هاي اين است كه نويسنده ممكن است يكي از راه حل‌هاي مطرح شده را بيشتر قبول داشته باشد ولي در نگارش خود بايستي بي طرف باشد و از بيان احساسات شخصي خودداري كند.

 

2- مقاله هاي تحليلي 

مقاله هاي تحليلي شامل اطلاعاتي از منابع مختلف هستند ولي تمركز آنها بر تحليل ديدگاه‌هاي مختلف در رابطه با يك موضوع علمي، به جاي بررسي يك ديدگاه معتبر است. نويسنده يك مقاله تحليلي ممكن است روي يافته‌ها، روش تحقيق و يا نتايج محققان ديگر تمركز كند و مقاله خود را با استفاده از خلاصه‌اي از مقالات ديگر نگارش كند. نويسندگان اين مقالات براي محققان آينده فرمت‌هاي خاصي را براي انجام تحقيقات پيشنهاد خواهند كرد.

 

3- مقاله هاي توصيفي

مقاله هاي توصيفي اغلب توصيف مناسبي براي خود ارائه مي‌دهند. نويسندگان اين مقالات موضوع خود را از ديدگاه عملي توصيف مي‌كنند كه معمولاً اين توصيف از هر گونه احساسات و يا تحميل نظر نويسنده به دور هستند. با وجود اين كه مقالات علمي پژوهشي توصيفي شامل واقعياتي از منابع مختلف خواهند بود، اين اطلاعات بدون تفسير باقي خواهند ماند و نويسنده تنها به بيان نتايج محققان ديگر بسنده خواهد كرد. نوشتن يك مقاله علمي پژوهشي از نوع توصيفي به خصوص براي محققاني كه علاقه دارند نظر خود را در رابطه با مسائل مختلف بيان كنند مشكل خواهد بود؛ با اين وجود نگارش يك مقاله توصيفي خوب، مي‌تواند استايل اطلاعاتي با ارزشي را براي بحث‌ها و تفسيرهاي ديگران در رابطه با موضوع فراهم كند.

 

4- مقاله هاي مقايسه‌اي

مقاله هاي مقايسه‌اي اغلب براي مقايسه دو نويسنده مختلف و يا داستان‌هايي در يك ژانر مشخص به كار مي‌روند. اين مقاله هاي ممكن است در علوم اجتماعي براي مقايسه دو ديدگاه مختلف كاربرد داشته باشد. هم‌چنين در فلسفه از اين نوع مقالات براي مقايسه دو طرز فكر از چارچوب‌هاي فلسفي مختلف استفاده مي‌كنند. حتي محققان در تحقيقات كسب و كاري اين نوع مقالات را به عنوان مثال براي مقايسه دو استايل رهبري مختلف به كار مي‌برند. نكته مهم در رابطه با مقاله علمي پژوهشي از نوع مقايسه‌اي اين است كه نويسنده بايستي در عين حال كه دو ديدگاه مختلف را به طور خلاصه مطرح مي‌كند، قسمت عمده مقاله را به بيان نطرات خود در مقايسه دو ديدگاه اختصاص دهد. مقاله هاي مقايسه‌اي اغلب براي مقايسه دو نويسنده مختلف و يا داستان‌هايي در يك ژانر مشخص به كار مي‌روند.

 

5- مقاله هاي علت معلولي

مقاله هاي علت معلولي از انواع مقاله هاي علمي پژوهشي نتايج ممكن يا قابل انتظار براي يك اقدام و يا سياست خاص را در يك توالي منطقي پي گيري مي‌كنند. اين پي گيري بايستي به گونه‌اي انجام پذيرد كه مخاطب بتواند به راحتي آن را دنبال كند. يك مقاله علت معلولي خوب كه در آموزش و يا كسب و كار قابل استفاده باشد، بايستي بتواند علاوه بر بيان نتايج احتمالي براي يك اقدام خاص، درصد احتمالي وقوع هر كدام از نتايج مطرح شده را نيز با توجه به روند منطقي نتيجه‌گيري‌ها براي مخاطبان ارائه دهد.

 

6- مقاله هاي گزارشي

مقاله هاي گزارشي اغلب به صورت يك يادداشت و يا فرمت كسب و كار ارائه مي‌شوند و هدف از نگارش آنها معمولاً ارائه يك موقعيت مناسب به عنوان مطالعه موردي و يا case study است. به عنوان مثال يك مقاله گزارشي ممكن است از طرف يك استاد براي نويسنده سفارش داده شده باشد تا نويسنده بتواند مشكل كليدي در يك سناريوي كاري يا مطرح كند .

 

7- مقاله هاي تفسيري

مقاله هاي تفسيري از انواع مقاله هاي علمي پژوهشي اغلب توسط اساتيد براي دانشجويان سفارش داده مي‌شوند. اساتيد معمولاً از دانشجويان مي‌خواهند تا با استفاده از دانش تئوري كسب شده در يك كورس آموزشي، بتوانند راه حل مناسبي را براي يك مطالعه موردي خاص مطرح كنند.

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد