اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي

۱۵ بازديد

 

 

اگر دانشجوي ارشد يا دكترا هستيد، احتمالاً بايستي قبل از فارغ التحصيلي حداقل يك مقاله چاپ شده داشته باشيد. نوشتن يك مقاله علمي براي اولين بار كار دشواري به نظر مي‌رسد كه در اين مطلب قصد داريم اين فرآيند را با زبان ساده توضيح بدهيم. اين مطلب شما را با اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي آشنا مي‌سازد و به شما كمك مي‌كند با يك نمره خوب اين مرحله را پشت سر بگذاريد.

 

1- اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي

در اين مطلب ليستي از كارهاي مورد نياز براي نوشتن يك مقاله براي شما ارائه مي‌شود كه شما مي‌توانيد از آن به عنوان چك ليست بهره‌مند شويد و مرجله به مرحله با آن پيش رويد.

 

  • گام اول: با وظيفه خود و كاري كه قرار است انجام دهيد، آشنا شويد.
  • گام دوم: يك موضوع انتخاب كنيد( توجه داشته باشيد كه براي اينكه يك مقاله علمي پژوهشي بنويسيد، بايستي موضوع انتخاب شده داراي يك نوآوري باشد).
  • گام سوم: تحقيق كنيد.
  • گام چهارم: تحقيقات خود را سازمان دهي كنيد.
  • گام پنجم: شروع به نوشتن كنيد.
  • گام ششم: نوشته خود را ويرايش كنيد.
  • گام هفتم: : مقاله خود را مرور كنيد و آن را براي چاپ شدن به مجله هدف ارسال كنيد.

 

2- نكات نوشتن مقاله علمي پژوهشي

اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي داراي نكاتي است كه در صورت رعايت آن‌ها، مي‌توانيد احتمال گرفتن پذيرش براي مقاله خود را افزايش دهيد.

 

2-1- آشنايي با وظايف

ممكن است اين مرحله در نگاه اول بديهي به نظر برسد ولي درك صحيح از چيزي كه جامعه علمي از شما مي‌خواهد، به عنوان مهم‌ترين مرحله قبل از شروع به نگارش مقاله به شمار مي‌رود. بسياري از محققان اين مرحله را ناديده مي‌گيرند و پس از نگارش مقاله از ريجكت شدن نوشته توسط مجلات مختلف تعجب مي‌كنند.

 

2-2- انتخاب موضوع

بعد از اين كه از طور كامل به نيازهاي جامعه علمي آگاه شديد، زمان آن رسيده است كه موضوع مقاله خود را انتخاب كنيد. توجه كنيد كه مقاله علمي پژوهشي، همان طور كه در مطالب پيشين اشاره شد، مقاله‌اي است كه نويسنده اقدامي نوآورانه در آن انجام داده باشد و ايده جديدي براي جامعه علمي ارائه دهد. بنابراين در انتخاب موضوع به ياد داشته باشيد كه نبايد موضوع مقالات ديگر را عيناً انتخاب كنيد و از داده‌هاي مقالات پيشين استفاده كنيد.

2-3- مرحله تحقيقات از اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي

اين مرحله مي‌تواند بين افراد و محققان مختلف، به حالت‌هاي كاملاً متفاوتي انجام گيرد. با اين وجود در هركدام از روش‌هاي انتخابي براي انجام تحقيقات نكاتي كه بايستي در روند تحقيق مد نظر داشته باشيد به ترتيب زير خلاصه مي‌شوند:

  • شما نمي‌توانيد تمام منابع پيش رو براي يك موضوع را به طور كامل مطالعه كنيد تا منابع خود را انتخاب كنيد؛ بنابراين از منابع مختلف كلمات كليدي را پيدا كنيد و به طور خلاصه آن‌ها را مرور كنيد و نكات مهم آ‌ن‌ها را استخراج كنيد.
  • روش جمع آوري داده‌ها را از بين روش‌هاي موجود( مشاهده، مصاحبه، پرسش‌نامه و غيره) انتخاب كنيد.
  • از هيچ كدام از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوري شده چشم پوشي نكنيد.

 

2-4- سازمان دهي تحقيقات

روش انجام اين مرحله نيز مانند مرحله قبل بين افراد مختلف متفاوت است. در اين مرحله بايستي اطلاعات جمع‌آوري شده از منابع مختلف را سازمان دهي كنيد و در قالب‌هاي مختلف طبفه‌بندي كنيد.

 

2-5- شروع به نوشتن

پس از اين كه مراحل بالا را انجام داديد، شروع به نگارش مقاله خود در قالب استاندارد زير نماييد:

  • عنوان: در صفحه اول عنوان مقاله و نام نوسنده را يادداشت كنيد.
  • چكيده: خلاصه‌اي از كل تحقيقات و نتيجه آن را براي خواننده بيان كنيد.
  • مقدمه: خواننده را براي ورود به متن تحقيق آماده سازيد و بخش‌هاي مختلف را توضيح دهيد.
  • متن پژوهش: متن اصلي تحقيقات خود را در اين قسمت بيان كنيد.
  • روش تحقيق: اقدامات انجام گرفته بر روي داده‌ها جهت كسب نتايج را به طور كامل براي محققان بعدي شرح دهيد.
  • تجزيه و تحليل: نتايج به دست آمده از تحقيقات را براي حواننده آناليز كنيد.
  • نتيجه گيري: نتيجه نهايي تحقيقات خود و كاربرد تئوري و عملي نتايج را براي مخاطبان شرح دهيد.
  • منابع: ليستي از تمامي منابعي كه در نگارش مقاله به آن‌ها استناد كرده‌ايد، به طور كامل و به ترتيب حروف الفبا در صفحه آخر تحقيق اضافه كنيد. منابع فارسي پيش از منابع انگليسي نوشته مي‌شوند.

 

2-6- ويرايش نوشته طبق اصول نوشتن مقاله علمي پژوهشي

اكنون زمان آن رسيده است كه بار ديگر نوشته خود را از نظر ساختار و گرامر نوشتاري مورد مطالعه قرار دهيد و اصلاحات لازم را انجام دهيد. توجه كنيد كه آيا نوشته شما همان منظوري را كه هنگام نگارش آن در نظر داشتيد به مخاطب انتقال مي‌دهد؟ اگر چنين نيست جملات جديدي را جايگزين جملات قبلي كنيد. اگر نوشته شما طولاني است، سعي كنيد بدون اينكه تغييري در محتواي آن ايجاد كنيد، جملات آن را خلاصه‌تر سازيد.

 

2-7- مرور دوباره و سابميت مقاله

بعد از اينكه مراحل قبل را به طور كامل انجام داديد، چند روز به خود استراحت دهيد و پس از آن بار ديگر مقاله خود را مطالعه كنيد و ايرادات مشاهده شده را ويرايش كنيد. هم‌چنين از تعدادي از همكاران يا آشنايان خود بخواهيد مقاله شما را به طور كامل مطالعه كنند و موارد مورد نياز را براي شما يادآوري كنند. در صورتي كه مقاله‌اي را به زباني غير از زبان مادري خود نگارش مي‌كنيد، سعي كنيد از يك فرد بومي با زبان مادري مقاله نوشته شده، بخواهيد تا ايرادات احتمالي لغوي يا گرامري مقاله را براي شما گوشزد كند.

در نهايت پس از انجام تمام اقدامات صورت گرفته، مجله هدف خود را برگزينيد و مقاله خود را جهت به چاپ رسيدن، به ويراستار مجله ازسال كنيد.

 

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد