رتبه بندي ژورنال هاي داخلي

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

رتبه بندي ژورنال هاي داخلي

۱۲ بازديد

در حالت كلي در ايران سه نوع مجله داريم كه اعتبار و درجه علمي آن‌ها از سوي يكي از سه ارگان وزارت علوم تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، و حوزۀ علميه تعيين مي‌شود و به ترتيب اعتبار عبارتند از:

 

مجلات علمي-پژوهشي:

هر توليدي كه به دنبال جستجوي حقايق و براي كشف بخشي از معارف و نشر آن در ميان مردم و به قصد حل مشكلي يا بيان انديشه‌اي در موضوعي از موضوع‌هاي علمي، از طريق مطالعه‌اي نظام‌مند، براي يافتن روابط اجتماعي ميان پديده‌هاي طبيعي به‌دست آيد و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتايج آن‌ها به كاربردها، روش‌ها، و مفاهيم و مشاهدات جديد در زمينه علمي با هدف پيشبرد مرزهاي علمي و فن‌آوري منجر گردد، علمي-پژوهشي قلمداد مي‌شود. در واقع هدف اصلي مقالۀ علمي-پژوهشي ايجاد يك استدلال است. يكي از بخش‌هاي چنين مقاله‌اي مرور ادبيات است. در يك مقالۀ علمي-پژوهشي، ادبيات به‌عنوان اساس و بنيان كار ارائه مي‌شود و بينش جديدي را كه پژوهشگر به دنبال ايجاد آن است، پشتيباني مي‌كند. مخاطبين اصلي اين گونه مجلات پژوهشي، اساتيد دانشگاه‌ها، دانشجويان دوره‌هاي دكتري و كارشناسي‌ارشد، و پژوهشگران شاغل در مراكز علمي، تحقيقاتي، و توليدي هستند.

 

مجلات علمي-ترويجي:

يك مقالۀ علمي-ترويجي يا مرور ادبيات، اطلاعات منتشرشده در حوزۀ يك موضوع به خصوص در يك محدوده زماني را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهد. مقالۀ علمي-ترويجي (مرور ادبيات) مي‌تواند خلاصه‌اي از مقالات و منابع موجود باشد، اما معمولاً سازماندهي خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را تركيب مي‌كند و اطلاعات را در ساختاري نو ارائه مي‌دهد. مقالۀ علمي-ترويجي مي‌تواند تفسيري جديد از مقالات و كارهاي قبلي ارائه دهد يا اطلاعاتي جديد را با تفاسير قبلي در هم آميزد، يا سير جريان پيشرفت فكري حوزۀ مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسيم كند. مقالۀ علمي-ترويجي بسته به موقعيت ممكن است مقالات و منابع را مورد ارزيابي قرار دهد و مناسب‌ترين و مربوط ‌ترين منابع را به خواننده پيشنهاد كند. اين مقالات بر پايۀ جابه‎جايي، تلفيق، و تركيب دانش موجود تهيه مي‌شوند و معمولاً به روشن شدن زواياي مساله‎اي كمك مي‎نمايند. از اين گونه مقالات مي‎توان به مقالات مروري، تدويني، ترجمه‎اي، تحليلي اشاره كرد. به لحاظ ارزش علمي در بين مقالات، در اين مقاله‎هاي تحليلي ارزش و اعتبار بالاتري دارند، اما هدف يك مقالۀ علمي-ترويجي خلاصه كردن و استنتاج مباحث و ايده‌هاي ديگران است، بدون اين كه پژوهشگر چيز جديدي به آن اضافه كند. اين گونه مجلات دستاوردهاي علمي، فني و حرفه‌اي آموزنده و جالب را به زباني ساده براي افراد داراي تحصيلات دانشگاهي، دانش‌آموزان سال‌هاي بالاي دبيرستان‌ها، صنعتگران، مخترعين، مبتكرين، و افراد داراي تحصيلات غيركلاسيك ارائه مي‌دهند.

 

مجلات علمي-تخصصي:

اين مجلات معمولاً وابسته به برخي سازمان‌ها و نهادهاي خاص بوده و مباحث تخصصي در يك زمينه را مطرح مي‌كنند و نويسندگان مختلف مي‌توانند مطالب خود را براي اين مجلات ارسال كنند. نكته قابل توجه در مورد اين نوع مجلات اين است كه اين مجلات معمولاً هيچ گونه امتياز و مجوز علمي را از ارگان‌هاي زيربط مانند وزارت علوم تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، و يا حوزۀ علميه دريافت نكرده‌اند و صرفاً به‌منظور اطلاع رساني و بالا بردن آگاهي‌هاي قشر خاصي از افراد جامعه در زمينه‌هاي تخصصي به چاپ مطالب مي‌پردازند. مانند مجله علمي-‌تخصصي رشد كه وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعاليت در زمينۀ مباحث آموزشي مي‌پردازد.

 

روش هاي تماس 

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.