بخش هاي اساسي يك مقاله پژوهشي

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

بخش هاي اساسي يك مقاله پژوهشي

۱۶ بازديد

بخش هاي اساسي يك مقاله پژوهشي به ترتيب عبارتند از:

عنوان، اسامي نويسندگان، چكيده، مقدمه، پيشينه تحقيق، روش تحقيق، نتايج، بحث و نتيجه گيري و منابع.

عنوان:

عنوان مقاله بايد متناسب با موضوع، اهداف و نتايج پژوهش باشد و بتواند موضوع پژوهش را به طور خلاصه براي خواننده ارائه كند و تا حد امكان جامع و مانع و روشن باشد.

اسامي نويسندگان:

اسامي نويسندگان در زير عنوان مقاله درج مي شود كه عموماً شامل نام و نام خانوادگي به همراه مرتبه علمي آن هاست.

چكيده:

عصاره مقاله پژوهشي است كه با خواندن آن اطلاعات اساسي در خصوص پژوهش به خواننده منتقل مي شود. معمولاً بين 150 تا 400 كلمه است. در چكيده ابتدا موضوع و يا هدف پژوهش توضيح داده مي شود. آن گاه روش پژوهش كه شامل جامعه، نمونه، روش اجرا، زمان و مكان اجراي پژوهش و ابزار جمع آوري داده ها است توضيح داده مي شود و آن گاه شرح تحليل يا نتايج كلي پژوهش انجام مي گيرد.

مقدمه:

نكات اصلي و كليدي كه بايد در مقدمه يك مقاله پژوهشي مورد توجه قرار بگيرد عبارتند از: موضوع يا مساله پژوهش، پيشينه پژوهش و هدف از انجام پژوهش كه بايد به صورت ساده و روشن ارائه شوند در واقع نويسنده بايد در مقدمه به موارد ذيل به صورت شفاف بپردازد.

1- ضرورت، اهميت و هدف از انجام پژوهش 2- تعريف دقيق اصطلاحات و مفاهيم به كار رفته در پژوهش 3- پيشينه پژوهش شامل مباني نظري و تحقيقات انجام شده قبلي در زمينه پژوهش كه در آن نقاط قوت و يا احياناً ضعف اين پژوهش ها تحليل شود و چگونگي ارتباط آن ها با تحقيق حاضر مشخص گردد و تفاوت تحقيق حاضر با آن ها تبيين شود. 4- اهداف، سوالات يا فرضياتي كه تحقيق در پي پاسخ گويي به آن ها است.

روش تحقيق:

اين قسمت از يك مقاله پژوهشي شامل توضيح در مورد نوع تحقيق (هم از جهت هدف در نظر گرفته شده براي پژوهش و هم از نظر روش انجام پژوهش)، متغيرهاي مورد مطالعه و چگونگي كنترل آن ها، جامعه، نمونه، حجم نمونه و روش نمونه گيري، ابزار تحقيق و اعتبار واعتماد علمي ابزار تحقيق، روش گردآوري داده ها، نحوه انجام آزمايش ها، روشن نمودن ميزان روايي و پايايي ابزار، روش تجزيه و تحليل داده ها، آزمون هاي آماري و سيستم نرم افزاري به كار گرفته شده و توضيح در خصوص چگونگي مراحل انجام پژوهش است.

نتايج تحقيق:

اين بخش بر اساس اهداف يا سؤالات ذكر شده در مقدمه بيان مي شود و شامل ارائه گزارش يافته هاي كمي و كيفي حاصل از انجام پژوهش در قالب متن، جدول و نمودار مي باشد.

بحث و نتيجه گيري:

در تدوين اين بخش از مقاله بايد به مباحث زير به صورت دقيق و خلاصه پرداخته شود.

(1  ذكر اهداف انجام پژوهش. 2) تبيين ميزان ارتباط يافته هاي حاصل از پژوهش با اهداف در نظر گرفته شده از انجام پژوهش. 3) تعميم پذيري يافته هاي پژوهش. 4) مقايسه يافته هاي پژوهش با ديگر تحقيقات انجام شده در ايران و جهان و ذكر دلايل احتمالي براي توافق يا عدم توافق بين نتايج. 5) محدوديت هاي پژوهش. 6) پيشنهاد براي كاربرد يافته ها و پژوهش هاي آينده در اين خصوص. 7) نتيجه نهايي كه از پژوهش حاصل شده است.

منابع:

در هر پژوهشي به منظور تبيين موضوع پژوهش در هريك از قسمت هاي پژوهش از جمله در مقدمه، پيشينه نظري، نوع پژوهش و ابزار پژوهش و روايي و پايايي ابزار، نظرات و يافته هاي پژوهشي ساير پژوهشگران نيز به عنوان شاهد بر مدعا آورده مي شود و در واقع يكي از ملاك هاي ارزشيابي يك مقاله علمي چگونگي استفاده از منابع دسته اول و بروز است، هر چه غناي علمي منابع استفاده شده در مقاله بيشتر و بهتر باشد مقاله از استحكام علمي بيشتري برخوردار است.

 

منابع قابل استناد 

منابعي كه در تنظيم يك مقاله پژوهشي مي توان به آن ها استناد و از آن ها استفاده نمود به ترتيب اولويت به شرح ذيل هستند:

  • ·         كتاب هاي منتشر شده در زمينه پژوهش مورد نظر: هرچه كتاب ها بروزتر و از منابع دانشگاهي و تحقيقاتي شناخته شده تر باشد و از وزن علمي بالاتري برخوردار باشد در پژوهش با اطمينان بيشتري مي توان از آن ها استفاده نمود.
  • ·         مقالات علمي منتشر شده در مجلات علمي-پژوهشي و علمي-ترويجي.
  • ·         پايان نامه هاي دكتري و كارشناسي ارشد دانشجويان دانشگاه ها.
  • ·         مقالات منتشر شده در همايش ها و كنفرانس هاي علمي معتبر.
  • ·         سايت هاي علمي شبكه اينترنت.

لازم به ذكر است كه مطالب منتشر شده در روزنامه ها و نشريات غير علمي و غير تخصصي قابل استناد و يا استفاده در يك پژوهش علمي و يا تنظيم يك مقاله پژوهشي نيستند.

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.