انتخاب مقاله بيس

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

انتخاب مقاله بيس

۱۱ بازديد

 

فلسفه انتخاب مقاله بيس از آن جا نشات مي گيرد كه قبل از انتخاب موضوع، مقاله پايه اي در نظر گرفته شود كه ساختار آن پژوهش را از ابتدا تا انتها مشخص كرده باشد. يك مقاله بيس خوب به پژوهشگران كمك مي كند تا براي مشخص كردن ساختار و طرح پژوهش يا مقاله خود از آن استفاده كنند.

در واقع يك مقاله بيس مناسب مشكلات احتمالي در هنگام نگارش طرح پژوهشي و پروپوزال، پايان نامه يا مقاله را برطرف خواهد كرد. يك مقاله بيس مناسب يك مرجع دست اول به شمار مي رود كه روند حل يك مسئله را مشخص ساخته و حل يك معما را براي پژوهشگر راحت تر كرده است. در حال حاضر در بسياري از دانشگاه ها و مراكز علمي و پژوهشي در هنگام ارائه عنوان پژوهش، پژوهشگران ملزم به ارائه مقالات بيس يا پايه نيز مي باشند.

چرا كه مقاله بيس ساختار و روال فرايندي يك پژوهش را مشخص كرده است. اما يكي از مشكلاتي كه براي پژوهشگران در هنگام انتخاب مقاله بيس رخ مي نمايد نداشتن سنجه ها و ملا ك هاي دقيق براي انتخاب يك مقاله بيس مناسب است.

براي يافتن مقاله پايه مناسب و كارا بهتر است جستجوي خود را حساب شده و با مهارت كافي انجام دهيم تا به نتيجه مطلوب تري برسيم. در واقع براي انجام اين كار مقدمات و ملزوماتي هست كه بهتر است لحاظ شوند. توجه به تك تك كليد واژه ها در عنوان جستجو ضرورت دارد و گاهي كلمات كليدي معادل هم مي توانند جايگزين كلمات اصلي در جستجوي ما باشند.

تركيب كلمات كليدي با هم به طور درست و موثر نكته ديگري است كه بايد توجه كافي به آن لحاظ شود و در واقع نوع تركيب بندي روي نتيجه جستجوي ما موثر است.

موتور جستجوي انتخابي مي تواند موتورهاي مختلفي باشد از جمله google و bing و...و نتايج اين جستجوها در موتورهاي مختلف الزاما يكي نيستند. نوع جستجو و مهارت وب گردي خود نكته ظريف ديگري است.

تسلط شما به مبحث مورد جستجو و كليد واژه هاي آن از ديگر مهارت هاي موثر اين مقوله است. كنجكاوي زياد و دقيق و مشورت با اصحاب فن در مورد كليد واژه هاي مورد جستجو بسيار مفيد و سودمند است. تسلط به زبان انگليسي يا زباني كه در بستر آن وب گردي مي كنيد نيز مبحث خيلي مهمي است. تيز بودن چاقوي شما همان به روز بودن ابزارهاي سخت افزاري و نر افزاري شماست كه بهتر است در اين مورد با آن تعارف نكنيد و حتما چاقوي شما تيز باشد.

در ذيل اشاره اي به سنجه ها و ملاك هاي مناسب براي انتخاب مقاله پايه خواهيم داشت:

۱- ابتدا به اين نكته توجه كنيد كه مقالاتي را بايد انتخاب كنيد كه در پايگاه هاي علمي معتبر آرشيو شده باشند. اشتباهي كه برخي از پژوهشگران مرتكب مي شوند اين است كه با مراجعه به گوگل يا وب سايت هاي غير معتبر به دنبال مقاله بيس گشته و به سرعت يك مقاله نامطلوب و غير علمي را به عنوان مقاله پايه انتخاب مي كنند. بايد به اين نكته اشاره كنيم كه اساتيد و گروه هاي آموزشي شما به خوبي به پايگاه هاي معتبر آشنا هستند و در صورتي كه مقالات از اين پايگاه ها نباشند آن ها را نخواهند پذيرفت. حتما مقالات بيس خود را از پايگاه هاي معتبري همچون:

Science Direct

IEEE

Springer

Cambridge Journals

Emerald

JSTOR

و يا همانند آن ها، انتخاب فرماييد.

۲- عنوان مقاله اي كه انتخاب مي كنيد نبايد حداقل در پژوهش هاي داخلي به صورت مقاله يا پايان نامه انجام شده و ثبت شده باشد. براي اين كار بعد از انتخاب عنوان به سايت ايران داك و حتي گوگل مراجعه كنيد و عنوان خود را در آنجا چك كنيد تا قبلا كار نشده باشد.

۳- حتما به سال نشر مقاله بيس توجه كنيد. مقاله اي را انتخاب كنيد كه حداكثر دو سال با زمان فعلي فاصله داشته باشد . به عبارت ديگر سال مقاله بيس هرچه قدر جديدتر باشد امكان پذيرش آن از سوي استاد راهنما و مشاور بيشتر خواهد بود.

۴- حتما به اين نكته توجه كنيد كه داده هاي مقاله بيس انتخابي در داخل كشور نيز قابل گردآوري باشد يا امكان انجام آن در داخل نيز وجود داشته باشد. براي اين كار دقت كنيد داده هاي مقاله يا در دسترس مي باشد و يا اينكه به لحاظ ساختار امكان انجام آن در ايران وجود داشته باشد.

۵- در رشته هايي كه گردآوري داده ها با پرسشنامه صورت مي گيرد سعي كنيد پرسشنامه ها در مقاله ضميمه شده باشد يا اينكه پرسشنامه هاي استفاده شده در مقاله بيس از مقالات ديگر قابل استخراج باشد. يعني به شكلي نباشد كه پرسشنامه هاي مقاله بيس به هيچ وجه يافت نشود.

۶- فرايند طي شده در تحقيق يعني اهداف، مدل مفهومي، نحوه شبيه سازي، نرم افزار استفاده شده و نحوه گردآوري داده ها در مقاله مشخص شده باشد. اين كار طي فرايند پژوهش را براي شما آسان و ممكن خواهد كرد و از مشكلات متعدد رها خواهد ساخت.

 

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.