دانشنامه

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

دانشنامه

۱۳ بازديد

 

در زمان فارغ التحصيلي به طور كلي دو نوع مدرك ارائه مي شود:

1- گواهي موقت

2- دانشنامه اصلي

 

شرايط دريافت دانشنامه :

1- گذراندن همه دروس مربوط به سيلابس ارائه شده در رشته مورد نظر

2- مشخص بودن نظام وظيفه (آقايان)

3- انجام تعهد خدمت در ازاي آموزش رايگان :

الف) كاركردن در ارگان هاي مختلف به اندازه تعهد زماني كه متناسب با منطقه آموزشي دوران دبيرستان ، مقدار آن متفاوت است (براي منطقه يك برابر سنوات تحصيلي و براي منطقه دو و سه دو برابر سنوات)

ب) پرداخت هزينه تحصيل رايگان فارغ التحصيلان دانشگاه هاي سراسري

۴- تسويه حساب وام ها و بدهي ها

 

ريزنمرات دانشگاهي

مراحل دريافت ريزنمرات در دانشگاه هاي مختلف، متفاوت است. مثلا دانشگاه هاي شريف، تهران، اميركبير و … ريزنمرات ترجمه شده را در پاكت ممهور و پلمپ به دانشگاه مربوطه فرستاده و يا به خود متقاضي تحويل مي دهند ولي بعضي از دانشگاه ها تا قبل از تسويه حساب مالي اين كار را نمي كنند.

در مورد دانشگاه آزاد، تسويه حساب مالي نياز نيست ولي ريزنمرات بايد به تاييد سازمان مركزي دانشگاه آزاد برسد. (پيوست بخشنامه وزارت علوم).

نكته مهم : ريزنمرات دانشجوياني كه به تازگي فارغ التحصيل شده باشند توسط دادگستري و وزارت امور خارجه تاييد نمي شود مگر اينكه دانشنامه خود را دريافت كرده باشند. در نظر داشته باشيد كه حداقل سه ماه براي آماده شدن دانشنامه زمان لازم است كه در اين سه ماه نميتوان ريزنمرات را براي درخواست پذيرش ارسال كرد. اما در صورتي كه هنوز دانشجو هستيد، مي توانيد ريزنمرات خود را از دانشگاه تحويل بگيريد. در نتيجه اگر احتمال دارد كه زمان درخواست پذيرش در بازه زماني همين سه ماه باشد، توصيه مي شود كه درخواست فارغ التحصيلي ندهيد.

 

تعهد آموزش رايگان و آزادسازي مدرك:

دانشجوياني كه از آموزش رايگان استفاده كرده اند بنا بر تعهدي كه در روز ثبت نام به دانشگاه داده اند، بايد به ميزان متناسب با زمان آموزش در كشور كار كنند. براي دانشجويان منطقه يك، شش ماه كار به ازاي هر ترم و براي دانشجويان منطقه دو ، يك سال به ازاي هر ترم كه بدون انجام آن آزادسازي مدرك امكان ندارد.

سه راه انجام تعهد:

1- راه اصلي : انجام كار به ميزان متناسب با زمان بهره مندي از آموزش رايگان

2- خريد مدرك : پرداخت هزينه آموزش رايگان

3- دادن درخواست كاريابي : در صورتي كه پس از گذشت شش ماه از ارائه درخواست، كار پيدا نشود، تعهد لغو مي شود.

 

شرايط انجام كار :

شرط تاييد كار در ايران آن است كه همزمان با دوره دانشجويي نباشد، به عبارتي اگر در دوره كارشناسي ارشد مشغول به كار باشيد نميتوان براي آزاد كردن مدرك كارشناسي از آن استفاده كرد.

لازم به ذكر است كه دوره سربازي جزو سابقه كار به حساب مي آيد. نكته ديگر اينكه براي محاسبه سنوات نيازي به ارائه سابقه بيمه نبوده و سابقه كار مي تواند در بخش دولتي يا خصوصي باشد. البته بعضي ازدانشگاه ها مدارك ديگري را هم درخواست ميكنند.

پرداخت هزينه : بر اساس سال ورود و تعداد ترم ها، مبلغ مورد نظر را منطبق بر جداول زير تعيين ميكنند كه بايد پرداخت شود و پس از تحويل رسيد پرداختي به دانشگاه، دانشنامه طي ۲۰-۳۰ روز آماده مي شود. ميزان سابقه كار قابل قبول با شرايطي كه ذكر شد از ميزان تعهد تحصيل مي كاهد.

دانشجويان منطقه دو تنها مبلغ دوره كارشناسي خود را دو برابر پرداخت مي كنند. هزينه هر ترم تحصيل بستگي به سال ورود به دانشگاه داشته و تا پايان تحصيل ثابت است (جدول)

درخواست كاريابي: دادن درخواست كاريابي بايد در زمان مشخصي پس از فارغ التحصيلي باشد (يك سال پس از فارغ التحصيلي). براي اين كار، بايد به كاريابي مورد تاييد وزارت كار مراجعه كرد و تقاضاي كار كنيد. بعد از شش ماه و عدم يافتن كار، نامه اي مبتني بر عدم كاريابي در اين مدت گرفته و به وزارت كار استان خود مراجعه نماييد. وزارت كار نيز نامه اي به دانشگاه محل تحصيل مبني بر آزادكردن مدارك بدون دريافت هزينه تحصيل خواهد داد.

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.