نحوه انتخاب موضوع پايان نامه

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

نحوه انتخاب موضوع پايان نامه

۱۲ بازديد

 

 

اولين ترم تحصيلي در دوره ارشد مهم ترين ترم زندگي درسي است. شايد از اين جهت كه گام هايي كه در اين ترم برداشته مي شود جزء موثرترين گام هاي زندگي يك محقق جوان است.

در ميان همه مسائلي كه در انتهاي اين ترم با آن مواجه مي شويد، از مهم ترين آن ها انتخاب استاد راهنما، انتخاب موضوع پايان نامه و مسير تحقيقاتي است كه شايد قرار است ساليان سال با آن زندگي كنيد. ممكن است براي ترم اولي ها اين حقيقت و تاثير آن چندان ملموس نباشد، اما آناني كه امروز در رده هاي بالاي تحصيلي به سر مي برند منظور من را به خوبي متوجه مي شوند.

افراد بسيار زيادي را مي بينم كه در همين گام دچار سردرگمي مي شوند، كندي حركت و تاخير در تصميم گيري، تغيير تصميم و ... ترديد هاي بسيار...

دوستان عزيز، من در جواب به بسياري از دوستان چنين مي گويم كه جستجوي موضوع پروپوزال وظيفه شما نيست، اينكه شما بايستي به دنبال موضوع بگرديد مساله اي كاملا اشتباه است. شما دانشجوي ترم اول ارشد تا به حال چند مقاله خوانده ايد؟ چند پروژه داشته ايد؟ پس جستجوي موضوع پروپوزال و پايان نامه وظيفه فردي است با تجربه و آشنا به مسائل تحقيق، و آن فرد كسي نيست جز استاد راهنماي شما. ايشان بر اساس تجربه چندين و چند ساله اي كه دارد بايستي چند موضوع را به شما معرفي نمايد و اين شما هستيد كه بايستي با مطالعه چند هفته اي بر روي موضوعات پيشنهادي ايشان، يك موضوع را انتخاب كنيد. در انتخاب موضوع بايستي كاملا هوشيار باشيد و تمامي مقالات روز دنيا را درباره آن موضوع مطالعه كرده و نقشه راهي كه قرار است در طول دوره ارشد يا دكتري طي كنيد را ترسيم نماييد.

در نهايت اين شما هستيد كه بايستي از بين موضوعات پيشنهاد شده، با دانشي كه كسب نموده ايد، يك موضوع را انتخاب كنيد و در اين رابطه، خواندن هر چه بيشتر مقالات، مفيدتر خواهد بود. از استاد راهنماي خود بخواهيد كه به جاي معرفي يك موضوع كلي به شما، سر تيتر يك كار تحقيقاتي را به شما معرفي كند. از ايشان در مورد نمونه اي از كارهاي انجام شده در سطح دنيا و حداقل يك نمونه مقاله بخواهيد. البته گفته باشم كه تحقيق و تفحص در مورد اينكه موضوع پايان نامه در ايران تكراري نباشد وظيفه استاد راهنماي شما نيست. اين شما هستيد كه بايستي با كمي مطالعه و جستجو، از اين بابت اطمينان حاصل كنيد.

تاكيد مي كنم انتخاب موضوعات و پيشنهاد آن ها، به عهده استاد راهنماي شماست و تصميم در مورد انتخاب يك موضوع و جلوگيري از تكراري بودن آن وظيفه شماست.

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/vuxq6y

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد