استخراج مقاله

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

استخراج مقاله

۱۱ بازديد

 

مقاله علمي معمولاً در نتيجه پژوهش منطقي، ژرف و متمركز نظري، عملي يا مختلط، به كوشش يك يا چند نفر در يك موضوع تازه و با رويكردي جديد با جهت دستيابي به نتايجي تازه، تهيه و منتشر مي گردد. چنين مقاله اي در واقع گزارشي است كه محقق از يافته هاي علمي و نتايج اقدامات پژوهشي خود براي استفاده ساير پژوهشگران، متخصصان و علاقه مندان ارائه مي دهد .

تهيه گزارش از نتايج مطالعات و پژوهش هاي انجام شده، يكي از مهم ترين مراحل پژوهشگري به شمار مي رود، زيرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهاي علمي خود را در اختيار ساير محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم كه مهم باشد، به پيشرفت علم كمكي نخواهد كرد، چون رشد و گسترش هر عملي از طريق ارائه و به هم پيوستن دانش فراهم آمده از سوي فرد فرد انديشمندان آن علم تحقق مي يابد .

همان طور كه پژوهشگر پيش از اقدام به پژوهش، نيازمند توجه و بررسي يافته هاي علمي پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند يافته هاي علمي خود را گسترش بخشد، ديگران نيز بايد بتوانند به يافته هاي پژوهشي او دسترسي پيدا كنند و با استفاده از آن ها فعاليت هاي علمي خود را سازمان داده، در ترميم و تكميل آن بكوشند.

از امتيازهاي مهم يك مقاله مي توان به مختصر و مفيد بودن، به روز بودن و جامع بودن آن اشاره كرد، زيرا محقق مي تواند حاصل چندين ساله پژوهش خود در يك رساله، پايان نامه، پژوهش، يا حتي يك كتاب را به اختصار در يك مقاله علمي بيان كند تا پژوهشگران ديگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از كليات آن آگاهي يابند و در صورت نياز بيشتر، به اصل آن تحقيقات مراجعه كنند.

بدين منظور، امروزه نشريات گوناگوني در زمينه هاي مختلف علمي- پژوهشي نشر مي يابد و مقاله هاي به چاپ رسيده در آن ها، اطلاعات فراواني را در اختيار دانش پژوهان قرار مي دهند. لازم است محققان با شيوه تدوين مقالات علمي آشنا باشند تا بتوانند با استفاده از شيوه هاي صحيح، با سهولت، نتايج تحقيقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختيار علاقه مندان قرار دهند. نوشتن مقاله مستلزم رعايت اصولي در ابعاد مختلف محتوايي، ساختاري و نگارشي است.

تدوين يك پايان نامه و استخراج مقاله از پايان نامه (استخراج مقاله از پايان نامه كارشناسي ارشد- استخراج مقاله از پايان نامه دكتري) يكي از اصلي ترين تجربه هاي پژوهشي هر دانشجوي تحصيلات تكميلي به شمار مي آيد. چرا كه با صرف وقت و دقت نظر بسيار به دنبال حل مسئله پژوهشي خود بوده و در نهايت طي يك جلسه از انجام آن در محضر اساتيد داور و راهنما يا مشاور دفاع مي كند. طي اين فرآيند اگر به شكل مناسبي صورت گرفته باشد حتما انگيزه انتشار يافته هاي پايان نامه را در قالب يك مقاله (علمي پژوهشي، ISC، ISI و يا SCOPUS و PUBMED) تهييج خواهد كرد. چرا كه مطلع كردن جامعه پژوهشي از يافته هاي يك پايان نامه در سطح ملي و بين المللي تنها از طريق انتشار مقاله استخراج شده از پايان نامه امكان پذير خواهد بود. علاوه براين چاپ مقاله برگرفته از پايان نامه امكان استفاده ديگران از نتايج پژوهشي و افزودن به غناي جامعه علمي هرچند به ميزان اندك را تحقق خواهد بخشيد. در نهايت اين كار رزومه پژوهشگر را براي ورود به دوره هاي تحصيلي بعدي يا ورود به شغل مورد نظر تقويت خواهد كرد.

 

مراحل استخراج مقاله از پايان نامه به صورت زير است:

  • نوشتن عنوان مقاله در پايان نامه مستخرج از پايان نامه ارشد و رساله دكتري
  • نوشتن چكيده مقاله مستخرج از پايان نامه
  • تعريف كلمات كليدي (كليد واژه ها) در استخراج مقاله از پايان نامه كارشناسي ارشد و استخراج مقاله از رساله دكتري
  • نوشتن مقدمه مقاله در استخراج مقاله از پايان نامه ارشد و استخراج مقاله از رساله دكتري
  • نگارش و تدوين پيشينه تحقيق (مرور ادبيات) در استخراج مقاله از پايان نامه كارشناسي ارشد و مقاله از رساله دكتري
  • پيشينه پژوهشي مقاله (مرور پيشينه پژوهش) و بيان نوآوري و شكاف هاي تحقيق در استخراج مقاله از رساله دكتري و مقاله مستخرج از پايان نامه ارشد
  • نحوه نوشتن فرضيه ها يا سوالات پژوهش در مقاله مستخرج از پايان نامه ارشد و مقاله از رساله دكترا
  • روش شناسي تحقيق، تحليل داده ها در استخراج مقاله از پايان نامه ارشد و مقاله مستخرج از رساله دكترا
  • نحوه نگارش بيان نتايج تحقيق (يافته هاي پژوهش) در استخراج مقاله از پايان نامه كارشناسي ارشد و مقاله از رساله دكترا
  • بحث و نتيجه گيري در استخراج مقاله از پايان نامه كارشناسي ارشد و استخراج مقاله از پايان نامه دكترا

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/n9yq6y

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد