نكات مهم در ارسال مقاله

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي

نكات مهم در ارسال مقاله

۱۲ بازديد

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان

مركز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشي و پژوهش هاي دانشگاهي، شماره ثبت 19994

 

1- راهنماي نويسندگان 

پس از انتخاب قطعي مجله مورد نظر، قسمت راهنماي نويسندگان آن را با دقت بخوانيد. در واقع مقاله شما بايد در چارچوب مورد نظر آن مجله تنظيم شده باشد، در غير اين صورت مقاله تان از جانب سردبير برگشت داده خواهد شد يا در صورت پذيرش اوليه، مراحل بررسي طولاني تري را پشت سر خواهد گذاشت. هر چه بيشتر به اين قسمت اهميت دهيد، سردبير نسبت به مقاله شما ديد مثبت تري پيدا ميكند.

دستورالعمل كلي مجلات براي تنظيم مقالات تقريبا مشابه است. صفحه عنوان، چكيده، واژگان كليدي، مقدمه، مواد و روش ها، نتايج، بحث، نتيجه گيري و مراجع، بخش هايي هستند كه حتما بايد وجود داشته باشند، اما اينكه آنها به دنبال هم آورده شوند يا هر يك در صفحات جداگانه اي قرار گيرند، فاصله بين خطوط چقدر باشد، از چه فونتي استفاده شود، حجم هر قسمت حداكثر چقدر باشد، مراجع با چه سبكي نوشته شوند و مطالبي از اين دست، به چارچوب مورد نظر مجله بستگي دارد. اكثر مجلات ترجيح ميدهند شكل ها و جدول ها در صفحاتي جداگانه درج شوند، نه لابه لاي متن؛ بنابراين براي هر شكل يا جدول، صفحه اي مستقل اختصاص دهيد. نكته مهم آن است كه هنگام اعمال تغييرات مورد نظر مجله، مراقب باشيد كه مطلبي اشتباه پاك نشود. روش ايده آل آن است كه همزمان با تأليف مقاله، يعني از همان زمان كه بررسي متون را انجام مي دهيد، مجله مورد نظرتان را انتخاب و با مطالعه راهنماي نويسندگان، شيوه نوشتن را به سبك مورد نظر آن مجله در آوريد.

 

2- صفحه عنوان: 

از آنجا كه مجلات مختلف دستورالعملهاي گوناگوني براي تنظيم اين قسمت در نظر مي گيرند، در اينجا نيز بايد به راهنماي نويسندگان مجله مراجعه كنيد. به طور كلي صفحه عنوان، دربردارنده عنوان مقاله در بالا و اسامي نويسندگان در پايين مي باشد. نام و نام خانوادگي كامل نويسندگان، بالاترين درجه علمي، موقعيت آكادميك، آدرس و نام گروه يا مؤسسه اي كه پژوهش در آنجا انجام شده است بايد ذكر گردد. قسمت پايين صفحه به مشخصات نويسنده مسئول مكاتبات، شامل نام و نام خانوادگي، درجه علمي، آدرس دقيق پستي، تلفن، فكس (با ذكر كد بين المللي كشور) و پست الكترونيك آكادميك تعلق دارد.

3- آماده سازي قبل از ارسال: 

پس از انجام تغييرات، چندين نوبت ديگر مقاله را بخوانيد و در صورت امكان، از همكاران با تجربه و مورد اعتمادتان بخواهيد آن را مطالعه و نقايص احتمالي را براي شما مشخص كنند. تصميم گيرنده نهايي شما هستيد. بهتر است مقاله را به يك نفر كه به زبان انگليسي مسلط تر از شماست نيز بدهيد.

ساده نويسي، رواني مطلب و قابل فهم بودن آن اهميت زيادي در جلب نظر مثبت سردبير دارد. حتما با فعال كردن گزينه كنترل املا و گرامر كلمات نرم افزار Word، غلطهاي املايي و گرامري متن را برطرف نماييد. نهايتا خودتان، املاي تك تك كلمات را چك كنيد، زيرا اين نرم افزار قادر به شناسايي املاي لغات و اصطلاحات تخصصي نمي باشد.

 

4- تهيه نامه همراه )كاور لتر) 

كاور لتر نوشته اي است كه معمولا هنگام سابميت مقاله بايد به همراه مقاله خود آنرا در مجله مورد نظر ثبت كنيد و در واقع كاور لتر اولين نوشته ايست كه اديتور آنرا مطالعه و بررسي مي كند و در واقع بر اساس همين نامه هست كه اديتور درباره مقاله شما تصميم و نسبت به انتخاب داور اقدام مي كند. لذا تهيه كاور لتر نقش مهمي در روند بررسي مقاله شما ايفا ميكند. لذا براي نوشتن آن بايد چندين نكته را رعايت كرد كه در زير گفته شده:

  • كاور لتر چكيده مقاله نيست. پس نبايد چكيده را در كاور لتر كپي پيست كنيد.
  • در اولين پارگراف اي نامه، عنوان مقاله خود، نويسندگان ، تيم و يا گروه تحقيقاتي و علاقه كاري خود را معرفي مي كنيد و سپس به بيان اينكه اين مقاله در مجله ديگري ثبت نشده مي پردازيد. بد نيست علت اينكه چرا اين مجله را براي سابميت مقاله خود انتخاب كرديد را نيز بيان كنيد.
  • پس از معرفي، خيلي خلاصه اهداف تحقيق و نتايج كار خود را بيان كنيد. از پرداختن به جزئيات مقاله بپرهيزيد. يادتون باشه كه اين نامه بايد دربردارنده جملاتي باشد كه باعث تشويق اديتور جهت بررسي مقاله شما و ارجاع آن به داورهاي مناسب شود. لذا در نوشتن اين نامه بايد دقت كافي بخرج دهيد.
  • پس از بيان نكات ذكر شده، در يك پاراگراف جداگانه به بيان پيشرفت هاي تحقيق (بصورت تيتر وار)، بيان كاربرهاي عملي تحقيق خود و اينكه تحقيق فعلي شما چگونه مي تواند باعث پيشرفت تحقيقات آتي شود، بپردازيد. مثلا اگر نتايج كار شما مي تواند جهت درمان يك بيماري مهم مورد استفاده قرار گيرد حتما در اين نامه به بيان آن بپردازيد تا اديتور نسبت به بررسي مقاله شما با انگيزه بيشتري برخورد نمايد.
  • آخرين نكته رعايت نكات ظريف نوشتاري و گرامري است. حتما قبل از سابميت، كاور لتر را به يك متخصص بديد تا از لحاظ گرامري آنرا چك نمايد.

 

5- ارسال مقاله به مجله

اكنون آماده ارسال مقاله هستيد. در حال حاضر اكثر مجلات، دريافت مقاله به طريق الكترونيك را ترجيح مي دهند، زيرا اين روش امن تر و سريعتر است. فايل مقاله را به فرمت Word يا PDF تهيه و از جديدترين ويرايش آنها استفاده كنيد. سپس فايل PDF را مجددا با دقت بخوانيد تا مطمئن شويد تمام حروف، اعداد و نمادها به درستي منعكس شده اند. از نمادهاي غير استاندارد استفاده نكنيد. در سايت اينترنتي برخي مجلات معتبر، گزينه اي وجود دارد كه با كليك كردن بر روي آن، وارد مراحل ارسال آنلاين مقاله مي شويد. به اين ترتيب كه صفحات متعددي باز مي شود و از شما ميخواهد عنوان، اسامي نويسندگان، آدرس، تلفن، فكس، پست الكترونيك و متن اصلي مقاله را وارد كنيد. در هر قسمت بايد آنچه را كه از شما خواسته شده است از روي متن مقاله كپي كنيد و در كادر مربوطه قرار دهيد.

مجلاتي كه هنوز به سيستم ارسال آنلاين مقاله تجهيز نشده اند، از شما مي خواهند مقاله تان را بر اساس دستورالعملي كه در قسمت راهنماي نويسندگان ارائه شده است، تنظيم و در كنار نامه همراه، به پست الكترونيك سردبير ارسال نمائيد. در اين صورت متن پست الكترونيك را نامه همراه (كاور لتر) تشكيل مي دهد كه مقاله به آن پيوست شده است.

روش ديگر، ارسال از طريق پست مي باشد. بدين منظور بايد علاوه بر نامه همراه، سه تا پنج نسخه از مقاله را پرينت بگيريد و همراه با ديسكت يا سي دي حاوي متن مقاله، شكل ها و جدول ها به آدرس پستي مجله ارسال كنيد. از پست سفارشي استفاده كنيد و رسيد آن را تا حصول اطمينان از رسيدن بسته نزد خود نگاه داريد.

پس از ارسال مقاله بايد منتظر دريافت نامه اعلام وصول از جانب سردبير باشيد كه به پست الكترونيك يا آدرس پستي شما ارسال مي شود و مشخص ميكند مقاله به دست آنها رسيده و در حال بررسي است. ممكن است به شما يك كد چند رقمي نيز ارائه شود تا پي گيري هاي بعدي از طريق آن انجام شود.

 

6- روند بررسي و داوري مقاله 

اكنون زمان انتظار فرا رسيده استك ه خود را براي رويارويي با هر پاسخي از سوي مجله آماده كنيد. ممكن است مقاله شما به سرعت از جانب سردبير مورد پذيرش واقع شود. اين اتفاق نادر هنگامي رخ ميدهد كه ايده تحقيقاتي شما واقعا تازه و جالب باشد. حالتي كه عمدتأ رخ مي دهد آن است كه مقاله پس از غربالگري اوليه و اولويت بندي توسط سردبير يا هيأت سردبيري، در اختيار چند داور يا كارشناس قرار مي گيرد تا به دقت آن را ارزيابي نمايند.

داوران موظفند در بازه زماني كه در اختيار دارند، مقاله را نقد و بررسي و نظراتشان را اعلام كنند. معمولا فرمي در اختيار داور قرار مي گيرد تا بر اساس آن، بكر بودن، كيفيت و نقاط ضعف و قوت مقاله را بررسي كند. اظهار نظر داوران بايد كاملا بي طرفانه باشد. برخي مجلات با پوشاندن اسم نويسندگان مقاله اي كه به داور مي سپرند، سعي مي كنند به اين هدف نزديك تر شوند.

در حالي كه پنهان داشتن نام داور از نويسنده اقدامي رايج محسوب مي شود، اما برخي مجلات از شما مي خواهند داور مقاله تان را خودتان پيشنهاد كنيد. مثلا پيشنهاد داور در سري مجلات BMC اجباريست، يعني اگر داور پيشنهاد نكنيد، مقاله شما مورد بررسي قرار نخواهد گرفت. در سري مجلات BMJ پيشنهاد داور اختياري است؛ يعني به شما اجازه داده مي شود كه سه تا چهار داور پيشنهاد كنيد. امروزه مسئله پيشنهاد كردن داوران به روندي رو به رشد در ميان مجلات تبديل شده است. براي پيدا كردن داوران بهترين راه استفاده از مراجع مقاله خودتان است، زيرا پژوهش شما در راستاي پژوهش ساير افراديست كه در آن زمينه كار كرده اند؛ البته نه آنهايي كه مخالف عقايد و نظرات شما هستند. نكته مهم آنست كه به هيچ وجه حق تماس گرفتن با داوري كه برمي گزينيد را نداريد، حتي اگر كسي باشد كه با او آشنا باشيد.

 

7- زمان داوري 

زمان داوري و ارائه نتايج در مجلات مختلف با هم فرق ميكند. متأسفانه اين زمان در مورد مجلات داخلي بعضا تا يك سال طول مي كشد. به طور كلي، چنانچه پس از گذشت ۶ ماه از دريافت نامه وصول به سردبير جوابي دريافت نكرديد، با مجله تماس بگيريد. ميتوانيد از تلفن، فاكس، ايميل يا ارسال نامه پستي استفاده كنيد. اگر با گذشت دو ماه باز هم جوابي دريافت نكرديد، مجددا با مجله تماس بگيريد و اگر باز هم جوابي نگرفتيد ديگر هيچ مقاله اي به اين مجله ارسال ننماييد.

 

8- سرنوشت مقاله پس از داوري 

مقاله شما پس از داوري در اختيار سردبير قرار مي گيرد. سردبير، محوري ترين نقش را در تصميم گيري نهايي بر عهده دارد. وضعيت مقاله پس از تصميم سردبير معمولا به يكي از صورت هاي زير خواهد بود:

  • پذيرش براي چاپ
  • پذيرش براي چاپ پس از اصلاحات جزئي
  • پذيرش براي چاپ پس از اصلاحات كلي
  • بررسي مجدد احتمالي براي چاپ پس از اصلاحات اساسي
  • بررسي احتمالي براي چاپ در قالب نامه به سردبير يا گزارش كوتاه
  • غير قابل چاپ

 

9- چگونه به كامنتهاي داوران پاسخ بدهيم 

  • به كامنتهاي داورها با يك ذهنيت مثبت ومفيد نگاه كنيد. يادتان باشد كه هيچ مقاله ISI بدون حداقل يكبار رويژن چاپ نمي شود و يكبار رويژن يك پروسه نرمال و طبيعي است و حتي ممكن است از شما بخواهند كه يك سري تست هاي ديگر را هم انجام دهيد. هدف داوران ارتقا سطح مقاله شماست به هيچ عنوان با ديد منفي به اين قضيه نگاه نكنيد!
  • به خاطر داشته باشيد، اگر اديتوربه شما پيشنهاد اصلاح مقاله رو داد اين بدين معني است كه هم اديتور و هم داور معتقد به چاپ مقاله شما هستند، لذا هرگز به داورها به چشم يك منتقد نگاه نكنيد بلكه آنها را يك شانس جهت ارتقا كيفيت و سطح مقاله خودتان بدانيد.
  • همه تلاشتان را براي پاسخ به تمام درخواست هاي داورها بكنيد و سعي كنيد داورها متقاعد شوند. .به هيچ وجه كامنت و يا درخواستي را بي پاسخ نگذاريد. مثلا اگر داور از شما خواسته آزمايشي را انجام دهيد كه بنظر شما اين آزمايش ضروري نيست و شما قصد نداريد آن آزمايش رو به مقالاتون اضافه كنيد، بايد توضيح بديد كه چرا اين آزمايش ضروري نيست وداور را متقاعد كنيد. مي توانيد از رفرنس خاصي براي اثبات ادعاي خودتان استفاده كنيد  در واقع اگر با نظر داور مخالفيد آنرا بايد با تكيه بر رفرنس هاي معتبر و با بيان استدلال هاي منطقي ثابت كنيد نه با تكيه بر نظرات شخصي
  • اگر داور بيان كرده كه مقاله شما از لحاظ انگليسي عيب هاي زيادي دارد كه معمولا اين يك كامنت نرمال براي كساني هست كه بومي كشورهاي انگليسي زبان نيستند.
  • يادتان باشه كه با انجام كامنت هاي داورها نبايد صحت مقاله خودتان را زير سوال ببريد. اگر شما با نظر داور مخالفيد و انجام يكي از كامنت هاي داورها مقاله شما رو زير سوال مي برد لزومي ندارد مقاله خودتان را طبق نظر داور اصلاح كنيد. چون بالاخره اين مقاله به اسم شما چاپ مي شود نه اسم داور! و شما هستيد كه بايد جوابگوي تعداد زيادي از محققان باشيد نه داور!

 

10- اصلاح و بازبيني 

مجلات خارجي عمدتا پس از گذشت ۶-۳ ماه جواب پذيرش، نياز به اصلاح يا رد مقاله را پس از بررسي توسط داوران ارائه مي كنند. ممكن است مقاله شما بدون هيچگونه نياز به تغيير مورد پذيرش قرار گيرد، اما اين اتفاق كمتر رخ ميدهد. اكثر موارد به بازبيني و اصلاح مقاله نياز پيدا ميكنيد. به اين مفهوم كه سردبير با اعلام پذيرش مشروط مقاله، از شما ميخواهد تغييرات جزئي يا كلي را كه براساس نظرات داوران براي شما فهرست گرديده است در مقاله إعمال كنيد تا مقاله تان مجددا بررسي شود. در اين صورت معمولا يك بازه زماني براي شما تعيين مي گردد تا اصلاحات مورد نظر را انجام دهيد. . اگر مدت زيادي از زمان ارسال مقاله مي گذرد، مراجع آن را به روز كنيد. حتي المقدور سعي كنيد كار اصلاح را پيش از تمام شدن فرصتي كه در اختيارتان گذاشته شده به پايان رسانيد. چنانچه در مورد خاصي، اصلاح آنگونه كه مورد نظر مجله است ممكن نمي باشد، مي توانيد با سردبير مكاتبه كنيد و دلايل خود را در اين باره ذكر نماييد.

پس از اتمام كار، مجددا مقاله تان را از با فرض اينكه از نو آن را نوشته ايد، مورد بررسي قرار دهيد و پس از كسب اطمينان از اصلاح كليه موارد اشاره شده از سوي داوران، آن را ارسال نماييد.

 

11- پذيرش و چاپ مقاله 

پس از آن كه مقاله شما مورد پذيرش قرار گرفت، به خودتان تبريك بگوييد. اعتماد به نفس ارزشمندي كه به دست آورده ايد را به عنوان نيروي محركه پژوهش هاي بعديتان حفظ كنيد، اما هرگز دچار غرور نشويد. روزانه مقالات صدها محقق مانند شما در سراسر جهان پذيرش مي شود.

پس از پذيرش مقاله و پيش از چاپ آن، ويرايش نهايي انجام مي شود كه گستردگي آن در مجلات مختلف متفاوت است. اين ويرايش شامل غلط گيري املايي، اصلاح علائم نقطه گذاري، روان سازي جملات، رفع ابهامات گرامري و بررسي بخش هايي است كه احتمال خطا در آنها زياد است.

پس از اين مرحله، نسخه آماده براي چاپ مقاله در اختيارتان قرار مي گيرد تا براي آخرين بار بررسي و نهايتا آن را تأييد كنيد. در اين مرحله، مقاله شما حتي به لحاظ صفحه آرايي، مانند نسخه اي است كه در مجله چاپ خواهد شد. بايد تك تك لغات را آرام و بسيار دقيق بخوانيد تا كليه غلط هاي تايپي احتمالي را، به ويژه در جدول ها پيدا كنيد. چنانچه اشتباهي در نسخه چاپ شده در مجله يافت شود، مسئوليت آن تماما بر عهده خودتان خواهد بود. در اين مرحله مجاز نيستيد تغييرات عمده اي ايجاد كنيد. حداكثر مي توانيد يك يا دو كلمه را تغيير دهيد. برخي از مجلات دستورالعملهاي خاصي براي اصلاح نسخه پيش از چاپ مقاله دارند كه بايد به آنها دقيقة عمل كنيد.

 

12- رد شدن مقاله 

مقاله شما ممكن است بدون داوري و مستقيما از جانب سردبير رد شود. رد شدن سريع مقاله علل مختلفي دارد و همواره به معناي كم ارزش بودن مقاله شما نيست. ممكن است مقاله اصلا در حيطه علمي مورد علاقه آن مجله نبوده باشد. اين مشكل به ويژه در مورد مجلات تخصصي و فوق تخصصي پيش مي آيد كه علاقمند به چاپ موضوعات خاصي هستند. البته اين احتمال نيز وجود دارد كه سردبير به دليل كهنه و تكراري بودن موضوع مقاله آنرا رد كرده باشد. رعايت نكردن نكاتي كه هنگام تنظيم نامه همراه و بخشهاي مختلف مقاله گفته شد نيز در رد شدن مقاله بي تاثير نيست.

اگر مقاله شما پس از بررسي توسط داوران و جمع بندي نظرات آنها مردود تشخيص داده شود، سردبير در قالب يك نامه محترمانه ضمن اعلام اين مطلب، نظرات داوران را به شما منعكس ميكند.

نظرات داوران را به دقت بررسي كنيد و آنها را در مقاله تان اعمال نماييد. داوران بدون اينكه نياز باشد از آنها تشكر كنيد، مقاله شما را خوانده اند و عيب و ايرادات آنرا گرفته اند. از اين بابت خوشحال باشيد و بدانيد كه در صورت ارسال مجدد به مجله ديگر، شانس چاپ مقاله تان بيشتر ميشود. حتى توصيه مي شود چنانچه زمان به شما اجازه ميدهد، ابتدا مقاله تان را براي مجله اي كه ضريب تاثير نسبتا بالايي دارد و هر مقاله آن توسط چند داور بررسي مي شود بفرستيد تا از جانب داوران مورد بررسي قرار گيرد، آنگاه (به شرطي كه سريعا رد نشده باشد) با اعمال نظرات ارائه شده از سوي داوران، مقاله را براي مجله اي با عامل ضريب تاثير كمتري دارد،بفرستيد. اين كار شانس پذيرش را افزايش مي دهد. ن

وشتن نامه به سردبير با هدف عوض كردن تصميم وي يا اعتراض نسبت به نظر داوران، معمولا مشكل را حل نمي كند و به اعتبار شما نيز لطمه مي زند. چنانچه حدس ميزنيد داور مربوطه در چندين مورد دچار اشتباه شده يا گمان مي كنيد سوء تفاهم كوچكي پيش آمده است، مي توانيد نامه محترمانه اي به سردبير بفرستيد و استدلال خود را مطرح كنيد. شما مجاز هستيد هر زمان كه صلاح بدانيد، مقاله اي را كه ارسال كرده ايد، با ارسال يك نامه به سردبير بازپس بگيريد، هرچند اين كار اعتبار شما را نزد مجله مورد نظر مخدوش مي كند.

 

13- ارسال به مجله ديگر 

از همان روزي كه مقاله شما رد شد، دوباره دست به كار شويد. نخست كليه ايراداتي را كه داوران به آنها اشاره كرده اند اصلاح كنيد، زيرا به علت تخصصي بودن موضوع، ممكن است مقاله تان پس از ارسال به مجله بعدي، مجددا در اختيار همان داور يا داوران قرار گيرد. مجله بعدي را با دقت انتخاب كنيد. بهتر است عامل تأثير آن از مجله قبلي كمتر باشد. پس از خواندن راهنماي نويسندگان، مقاله را به مجله جديد ارسال نماييد.

 

روش هاي تماس

تلفن دفتر مركزي-خطوط ويژه: 02144268545

پيامك: 50002357

شبكه هاي اجتماعي تلگرام – واتس اپ – ايمو:  09102340118

وب سايت: https://www.118daneshgah.com

ايميل: info@118daneshgah.com

لينكدين: http://tiny.cc/o74xwy

منبع: http://tiny.cc/pq3xxy

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.